top of page

Розвиток медіа під час війни

Повномасштабна війна вплинула на всі сфери життя українського суспільства, без жодних винятків. Медіа — це те, що не зникало з першого дня вторгнення. Це те, що допомагало у критичних ситуаціях, виконувало різноманітні функції і продовжує це робити. Я вважаю, що ця тема актуальна та важлива, тож я хочу її проаналізувати.


У перші місяці цієї страшної війни здавалося, що ми з фізичного простору повністю перемістилися в інформаційний. Психіка не сприймала те, що відбувалося навколо, тож люди, які мали можливість, цілком занурилися в медіа. Аналізуючи даний процес, я виділила такі його функції: інформативна, соціальна, освітня й розважальна.


По-перше, інформативна функція.


Я пам’ятаю, як усі цілодобово гортали новини, постили й репостили різноманітні дописи, статті, фото та відео. Людям важливо було розуміти, що відбувається, як вони можуть допомогти або врятуватися. Війн такого масштабу не було у двадцять першому столітті, тому швидкість та кількість інформації зашкалювала. Читаючи тисячі новин на день, ми не завжди розуміли, що правда, а що може бути брехнею. Могли вірити всьому та розповсюджувати це. Поступово з’явилося розуміння, наскільки важливо перевіряти інформацію та ретельно аналізувати її, це так звана «інформаційна гігієна». Потрібно старатися зберігати спокій, адекватно реагувати на будь-які новини і перевіряти достовірність фактів. Виділилися і стали популярними джерела, які в більшості публікували правдиву інформацію. Це, звісно, офіційні сторінки органів влади і, окрім цього, я виділила ще кілька таких джерел:



Окрім новин, інформативна функція медіа значно вплинула на згуртованість та взаємодопомогу українців. Сила-силенна фінансових зборів для допомоги військовим та цивільним щодня, починаючи з їжі й закінчуючи супутником у космосі. Багато людей завдяки медіа були евакуйовані з небезпечних зон, отримали житло та необхідну допомогу. Також у медіа постійно повідомляється про заходи, які будуть проходити в певному місці. Це благодійні концерти, форуми тощо. Волонтерські ініціативи:



По-друге, соціальна функція.


Вона вплинула, знову-таки, на консолідацію суспільства та вирішення важливих для нього питань. Дедалі більше підписується петицій, наприклад, про легалізацію одностатевих шлюбів, надання у прискореному порядку громадянства іноземцям, які захищають Україну від російських окупантів тощо. Даний процес тривалий, але вже запущений.


Також проводяться голосування за важливі рішення для країни або міста. Це й перейменування вулиць, і вибір представників журі на конкурсі «Євробачення». Робиться це в порталі «Дія» та в застосунку «Київ Цифровий».



По-третє, освітня функція.


На жаль, саме таке явище, як війна, значно вплинуло на національну самосвідомість українців та осмислення власної ідентичності. Народ по-справжньому захотів вивчати свою історію та культуру. Медіа активно сприяє цьому. Це й окремі рубрики у виданнях та сторінках у соціальних мережах, і абсолютно нові проєкти. Окрім цього, чимало курсів та освітніх ініціатив стали значно доступнішими. Зниження цін, безкоштовне навчання, проведення лекцій та заходів для дітей і молоді. Кілька цікавих прикладів:



По-четверте, розважальна функція.


Увесь світ побачив, наскільки українці хоробрі та сильні, здатні навіть у найскладніші часи продовжувати життя. Військові — найоптимістичніші люди у світі, їхній бойовий дух вражає. Цивільні громадяни зберігають віру в мир та світле майбутнє. Хоча у якийсь момент здавалося, що розваги назавжди зникнуть, але за кілька місяців війни вони почали в нових формах повертатися в наше життя. Від початку війни створено безліч популярних пісень, мемів, розважальних та гумористичних проєктів. Чого вартує стендап, який почав набирати шалених обертів. Трохи прикладів:



Отже, незважаючи на те, що наша держава переживає надскладний період, люди продовжують жити та робити неймовірні речі. Медіа, виконуючи свої функції, сприяє розвитку всіх сфер життя. Тож далі — більше, разом до перемоги!



Авторка статті — Віолетта Кравченко

bottom of page