Культура — це традиції, звичаї, цінності, еволюція, комунікація і — економіка.
Культура в її широкому розумінні грає визначальну роль у творенні суспільства та формуванні особистості членів цього суспільства, адже вона формує систему цінностей, що, своєю чергою, впливає на спосіб життя. Культура відгукується як в способі мислення кожної людини окремо, так і в спільних поглядах на життя. Культура формує відношення людей до усіх сфер життя, а отже є їх рушієм. Таким чином, наше сьогодення — це сукупність культурних особливостей та основа майбутніх змін та розвитку.
Для будь-якої нації збереження культурного фонду — це насамперед питання етнічної приналежності, але для України це ще й ідея незалежної держави, яка виборювалася багато століть і була врешті здобута 32 роки тому. Тож в теперішніх умовах вкрай важливо розповсюджувати знання про українську культуру, забезпечувати їх спадкову передачу.
«Сьогодні говорити про спадщину особливо важливо, адже актуальні культурні орієнтири, які сприяють формуванню національної єдності та нових сенсів суспільства, базуються на культурних цінностях поколінь. Саме тому нині, у дні війни, спадщина потребує не лише збереження, захисту й відновлення, але й максимального висвітлення та популяризації. Знаючи більше про себе, ми можемо значно глибше осмислювати сьогодення і точніше бачити та формувати майбутнє», — каже Ольга Вієру, директорка Українського Дому.
Одним із методів впливу на обізнаність громадян щодо культури країни є медіапростір. Наразі він є дуже ефективним: медіа стрімко розширюються, зацікавлюючи все більше людей та формуючи їхній світогляд. Відтак, ми маємо збагачувати український медіапростір контентом про нашу культуру. Постає питання: наскільки зараз вдалий час для інтеграції культури через медіа? Чи готові українці зараз вивчати нашу культуру? Пані Ольга відповідає:
«Впевнена, що не просто вдалий. Сьогодні — час максимальної затребуваності культурного продукту та бажання пізнавати власну культуру, яка у часи вагомих суспільних зрушень і потрясінь завжди стає точкою опори. А інтеграція культури через медіа є оптимальним способом передачі інформації в умовах, коли комунікація ускладнена міграцією українців, пов’язаною з війною».
Один з прикладів інтеграції культури через медіа — культурницький проєкт «Про_Українське» від Українського дому. Пані Ольга розповідає:
«Ми відчули потужний інтерес до української культури на різних рівнях — від збільшення побутового споживання культурного продукту (на кшталт що подивитися, що почитати) до прагнення глибокого пізнання власної історії та культури. Тому одразу вирішили працювати у цьому напрямку і пропонувати більше інформації про різноманітні культурні прояви України — впливових особистостей, видатні твори, ключові течії, здобутки і успіхи. Орієнтуємося на різні аудиторії — від людей, що лише стають на шлях пізнання власної культури, до фахівців культурної сфери, які відстежують найновіші матеріали тієї чи іншої тематики. Ми впевнені, що це правильний підхід, адже культура має бути доступною і цікавою для кожного».
Це дійсно так, адже цікава та доступна інформація — запорука її засвоєння.
«Про_Українське» розповідає про мистецтво, театр, літературу тощо у різноманітних форматах, супроводжуючи інформацію візуалом. Звісно, така робота над проєктом є кропіткою. Відповідаючи на питання «Чи важко вести медіа під час війни? Що змінилося?», пані Ольга каже:
«Під час війни взагалі нелегко. Нелегко жити, працювати, залишатися гуманістом і гідною людиною. Це час не лише суспільних, але й особистих випробувань. Але робота в культурному полі максимально надихає і дає багато сил. Тому робота над цим проєктом не є важкою, скоріше, відповідальною. Але, разом з тим, — максимально органічною, адже усвідомлення важливості справи, якою ми займаємося, позбавляє сумнівів і роздумів. Ми відчуваємо потребу працювати ще більше і ще активніше. Є багато натхнення, багато планів та ідей».
Такі культурницькі ініціативи, як проєкт «Про_Українське», є важливим аспектом змінотворення у суспільстві сьогодні. Тож нашим з вами завданням є підтримувати українське, споживаючи якісний інформаційний продукт.
Олександра Джус