top of page

Рука, що дає, не зубожіє

Ключові слова українського інтернет-простору з 2022 року — донати та збори. Проте не завжди збирати кошти легко. Чому так стається? Розгляньмо проблеми, з якими стикались організатори зборів і донатори, шляхи подолання складнощів і позитивні перспективи. 


Від початку повномасштабного вторгнення формується нова інтернет-культура self care, або mindset care. Ці терміни — про вдячність за те, що маєш, Всесвіту, собі, людям та обставинам. В удосконаленому варіанті йдеться також про те, щоб подякувати матеріально, як-от поповнити банку, поширити збір або ж відкрити власний. Але, на жаль, будь-хто нині може відчути складність у  висловленні емоцій, впасти у ступор, розгубитися в потоці новин. 


Доволі часто після травмуючих подій чути: «Конвертуй лють в донати», і це дійсно працює. Проте чим більше емоційних новин ми пропускаємо крізь себе, тим менш чутливими стаємо до кожної наступної. Так наша психіка намагається захиститися від стресу. Проте збори тривають, і їх важливо підтримувати постійно. 


Тож одним із розв’язків проблеми є додавання донатів скрізь, де можна: відвідати захід за донат; задонатити, аби отримати послугу; заплатити за покупку, частина коштів з якої є донатом; взяти участь у розіграші за донат. Раніше розіграші робили блогери для підвищення активності на своїй сторінці, а тепер це один із дієвих способів швидкого закриття збору. 


Окрім просування культури донату у різних сферах життя, працює і класика — відкриття банки. Для успіху тут теж можливі варіанти: великий збір, як це робить Сергій Притула; дружній / груповий збір, коли велика сума розбивається на банки з меншими сумами та залучається багато людей; окремі збори на конкретні потреби. Іноді ці види комбінуються. 


Найдієвіший спосіб поширення збору — через соціальні мережі, де є репости, лайки, збереження та посилання на донати. Дизайнерка благодійного об'єднання «Стріха» Аліна Желепа коментує:  «Збори в соціальних мережах — це суперштука насправді, бо простіше донатити тому, кого знаєш, кому довіряєш. До того ж, багато людей бояться відкривати свої банки на великі суми, а тут ти можеш бути залученим і зібрати 5, 10, 20 тисяч — і так докластися до групового / дружнього збору. І найкраще, як би це не звучало банально, працюють поширення. Важливо, щоб твоя спільнота рухала далі твій збір». 


Під кінець трішки втішної статистики від Monobank для тих, кому здається, що українці менше донатять: середній донат зростає — 2022 року він становив 258 грн, а 2023-го — 329 грн. Пам'ятайте: кожен збір важливий, будь-який донат має значення. Якщо не можете допомогти матеріально — поширюйте дописи про збори, навіть якщо у вас кількадесят підписників. А відкриваючи свій збір, не засмучуйтесь, якщо кошти надходять повільніше, ніж зазвичай: причина в тому, що кількість зборів збільшується, а не в тому, що донаторів меншає. 


Авторка статті — Марія Харенко

bottom of page