top of page

Нове телебачення, або Що нового подивитись ввечері на ютубчику

YouTube — відео-хостинг, який офіційно запустили в Україні ще у 2012 році, та без якого зараз нам важко уявити своє життя. YouTube сьогодні — вже не лише розвага, а й навчання, розвиток, самоосвіта. Ця платформа видозмінювалась в Україні під впливом глобальних подій, таких як COVID-19 та повномасштабне вторгнення РФ. Далі розглянемо зміни, яких зазнав український YouTube: жанрові вподобання, вплив пандемії та російсько-української війни, проблема україномовного контенту та популярності.


Значного впливу на популярність YouTube у світі, зокрема в Україні, мав COVID-19, коли карантин став повсюдним і люди змушені були більшість часу проводити вдома. За даними досліджень Google, український YouTube досить гнучко підлаштувався під «нову реальність». Саме тоді у світі популярності набирав контент, який допомагав вчитися, розвиватись та відпочивати, не виходячи з дому. В українському ютубі виникли нові запити: на грудень 2020 року популярним був освітній контент (хімія, фізика, математика), туризм та рибальство.


Неабиякий вплив на український YouTube справило і повномасштабне вторгнення РФ в Україну 24 лютого 2022 року. Ця подія спровокувала масову відмову українців від російського контенту та пошук якісного українського продукту. Про це, зокрема, свідчить стрімке зростання популярності таких українських каналів, як «Загін Кіноманів», «Леви на Джипі», «Телебачення Торонто», STERNENKO, Bihus Info, «Історія без міфів» та багатьох інших.


Також з початку війни багато медійних людей, зокрема ютуб-блогерів, організовували та проводили збір коштів для ЗСУ, створювали власні благодійні фонди — Благодійний Фонд Сергія Притули, Фонд LNG тощо.

«Фонд почав роботу після багаторазових особистих звернень про допомогу від підписників. Ми взяли на себе обов’язок забезпечувати бійців першої лінії фронту, а також бійців гарячих точок. Ведемо пряму комунікацію безпосередньо з ротними, взводними, батальйонами, командирами та забезпечуємо їх найнеобхіднішим.Ми вирішили сфокусувати всі свої сили на 4-х напрямках зборів: автівки, дрони, рації та тепловізори. Це дозволяє налагодити всі постачання та закуплятися ефективно. Загалом від початку повномасштабного вторгнення передали допомоги на понад 63 млн. гривень», – Роман Щербан, канал «Леви на Джипі».

Також канал «Леви на Джипі» проводив благодійні прямі ефіри «Комендантський Чос» на YouTube, де разом з відомими українцями збирав донати для Збройних Сил. До того ж, резидентами каналу було проведено благодійні тури Україною та Польщею. Також Роман Щербан розповів про інші благодійні проєкти:

«В травні виповниться 4 роки каналу, з цієї нагоди запланований тур Україною. Поїдемо в Ужгород, Львів, Дніпро, Одесу. Щодо благодійних проєктів, то це постійний пошук форматів та співпраці з різними компаніями, бізнесом чи міністерствами — аукціони, прямі ефіри та інша співпраця».

Із 24 лютого контент багатьох ютуб-каналів переорієнтувався на тему війни, що зрозуміло: блогери не можуть існувати поза домінуючим контекстом, до того ж, вони самі суттєво впливають на формування громадської думки. Так, відійшов від звичної тематики автор каналу «Загін Кіноманів» Віталій Гордієнко і певний час створював контент про те, чому немає «хороших росіян» та чому не можна їх толерувати. В наших реаліях це надзвичайно важливі відео, які багатьом людям допоможуть зняти «рожеві окуляри».


Також прикметною ознакою часу є те, що більшість ютуб-каналів перейшли з російської на українську мову. Такий перехід, зокрема, зробив один з найпопулярніших українських каналів «Леви на Джипі».

«Рух до українізації каналу почався ще до вторгнення. І день 24 лютого лише став каталізатором змін. Після перших трьох зйомок українською всім стало зрозуміло, що до російської не повернемось. Це офіційна позиція каналу. Контент і будь-які виходи в ефір – тільки українською!» — Роман Щербан, канал «Леви на Джипі».

«Україномовний контент не може бути популярним, він приречений на малу кількість переглядів» — слова, які донедавна лунали звідусіль, коли мова заходила про український ютуб та інші соціальні мережі. Такі наративи є наслідком колоніального статусу України в складі Радянського Союзу, коли все національне цілеспрямовано маргіналізувалося. Нам нав’язували думку про те, що українське є чимось недолугим, не має права на увагу, не кажучи вже про популярність. Саме зараз ми активно позбуваємося цього комплексу меншовартості. І YouTube — саме та платформа, де можна робити якісний український контент, популяризуючи нашу культуру.


Зараз в українському ютубі дуже багато незаповнених жанрових ніш, що дає можливість новачкам у ютуберстві обрати будь-яку тематику каналу та досягати популярності.


До прикладу, Макс Нагорняк (канал «Безодня Music») висловлювався в одному із випусків шоу «Ютубери» на каналі «УкрЮтюбПроєкт» з приводу того, що в українському ютубі не вистачає стрімів української електронної музики, які б транслювалися 24/7. На жаль, українці відтак звертаються до зарубіжного тематичного контенту, не знаючи своїх крутих діджеїв, таких як Скотт Ріл, у якого, приміром, в Spotify мільйонна аудиторія.


Також, за словами Макса Нагорняка, не вистачає якісного дитячого контенту. І для того, щоб діти та їхні батьки не обирали «Маша і Ведмідь» та «Фіксики», потрібно, щоб у них був вибір якісного відеоконтенту українського виробництва.


Ще одна думка була сказана у тому ж таки випуску шоу «Ютубери» Сашком Ляпотою (канали Keddr.com, It’s a Good Trip: Велосипеди, пригоди та їжа! тощо), що нам потрібен, на перший погляд, не високо інформативний, “фоновий” чи розважальний контент, бо якщо такого немає, то діти, а у більшості випадків саме вони, будуть обирати іноземний варіант цього контенту, зокрема російський або білоруський.


Якщо вам потрібно знайти цікавий український канал, то у цьому може допомогти спільнота-платформа для активних глядачів та ютуберів «Маніфест», яка була створена ще у 2017 році за сприяння активної молоді. Метою цього проєкту є об’єднання людей, які цікавляться українським ютубом, поширенням україномовного контенту. На самому сайті «Маніфест» є можливість переглянути рейтинг каналів як у загальному списку, так і за категоріями. Також на цій платформі є цікаві статті, які будуть особливо корисними новачкам в ютубі.


Більшість з нас надає перевагу ютуб-каналам, які мають більшу популярність, таким як «Леви на Джипі», «Бомбардир», «Клятий раціоналіст», «Хащі», Ridddle UA, «імені Т.Г. Шевченка», pressing, «Історія без міфів» тощо. Окрім цих досить популярних каналів (деякі з них мають мільйон підписників), в українському ютубі є багато інших, які теж мають хороший контент. Нижче подаю добірку цікавих різножанрових україномовних каналів, які поки не досягли позначки у 100 тисяч підписників.

Культуртригер — ютуб-канал про різноманітні таємниці та сенсації у сфері мистецтва. Авторами цього проєкту є Богдан-Олег Горобчук — поет, художник та соціолог, та Елла Євтушенко — поетка, перекладачка і музикантка. Зараз канал налічує понад 90 тисяч підписників. Він сподобається тим, хто цікавиться українською та світовою культурою.

Chapter Art — канал про мистецтво простою мовою. Наразі цей ютуб-проєкт налічує всього близько 700 підписників, але його контент заслуговує на значно більшу популярність. Авторкою каналу є Софія Мокій, яка також розповідає про мистецтво у своїх блогах в Instagram, зокрема це сторінки @chiaro.scuro.art, @chapter.art, @unlock_art_now. Софія подорожує різними країнами та використовує у своєму відеоматеріалі власні спостереження. До того ж, вона досліджує саме українське мистецтво і цим популяризує нашу культуру.

MINCULTPRYVIT — ютуб-канал відомого українського режисера та сценариста кримськотатарського походження Нарімана Алієва, де говорять «безкультурно про культуру». На каналі можна послухати цікаві подкасти з не менш цікавими особистостями, наприклад, Василем Байдаком, Сашою Гондар, Еммою Антонюк, Антоніо Лукічем та іншими, де вони обговорюють цікавинки з життя гостей, їхню творчість та багато іншого. Наразі на канал MINCULTPRYVIT підписалося понад 10 тисяч користувачів.

БОВЖЕВІЛЬНІ | Еля Муравські — науково-популярне подкаст-шоу на YouTube про мозок та психологію. Канал було створено влітку 2022 року, зараз він налічує понад 50 тисяч підписників. Контент побудовано на поясненні різноманітних процесів, які відбуваються в мозку, і чинників, які на нього впливають: зокрема, цікавими є теми про книжки, наприклад, як читати швидше та ефективніше. Відеоматеріал наповнено корисною та пізнавальною інформацією.

Антропологія — «канал Суспільного про українців у просторі й часі», де виходить ток-шоу Інструкція.ЮА з Іваном Семесюком про українську ідентичність. В ролі гостей можна побачити багато відомих людей, наприклад, Нарімана Алієва, Сергія Стерненка, Владлена Мараєва та навіть славнозвісного коміка Щегеля. Проєкт піднімає цікаві теми (повоєнна відбудова України, війна в поп-культурі, роль релігії в нашому житті тощо). За 1,5 роки свого існування на канал підписалося майже 50 тисяч користувачів.

Також Роман Щербан, резидент каналу «Леви на Джипі», поділився з нами добіркою цікавих ютуб-каналів, які можуть сподобатись саме молоді. Він вказав на три відомі канали на просторах YouTube: «Загін Кіноманів», Geek Journal та проект «Антиподи» на каналі «Ісландія». Тому, якщо ви раніше не звертали увагу на контент цих каналів, то можливо саме ця рекомендація надихне вас подивитись їх відео, і тим самим підтримати україномовний ютуб.


YouTube зараз активно замінює телебачення. За допомогою цієї відео-платформи можна навчатись, розвиватись, відкривати для себе нове. Україномовний YouTube зараз перебуває на важливій стадії свого формування та розвитку. Щодня ми бачимо все нові канали, різноманітні проєкти, формати. Багато жанрових ніш нашого ютубу мають вільні місця для креативних українців, які прагнуть розвивати українську культуру. Тому відмовляймося від ворожого контенту, та розвиваймо свій, руйнуючи комплекс меншовартості.


Вероніка Рабець

bottom of page