top of page

«Дві або три речі, які я знаю про неї»

  • uahouseadm
  • 4 січ. 2024 р.
  • Читати 3 хв

Оновлено: 15 січ. 2024 р.

Спогади кінокритика Дмитра Десятерика про режисерку Кіру Муратову


ree

Кіра Муратова — українська режисерка румунського походження. Її фільми є культовими для знавців українського кінематографа і стабільно посідають місця у різноманітних добірках найкращих стрічок вітчизняного кіно.


Знакові роботи: «Короткі зустрічі», «Довгі проводи», «Астенічний синдром», «Настроювач».


ОТАК ПРОСТО


Я стою перед старовинним одеським будинком на вулиці Успенській. Це — сіра кам'яниця в модерністському стилі початку ХХ століття, з кількома меморіальними табличками на фасаді. Крізь арку видно залитий сонцем двір.


Набрати код на замку. Зайти до під'їзду, освітленого згори через скляне перекриття-ліхтар. Піднятися на останній поверх до коричневих дверей з підковою. Натиснути на дзвінок. Привітатися. Увійти до вітальні, на всі три метри до стелі завішаної картинами й колажами. Сісти за стіл. Увімкнути диктофон.


Насправді перед тим, як усе це зробити, тоді, липневого дня 2016 року, я вкляк на кілька хвилин. Про розмову було домовлено, час настав, але в останню мить мене охопила нерішучість, котра буває перед здійсненням найбільших мрій. Отак просто? Зараз зайду до квартири Кіри Муратової? Побачу, як вона живе? Візьму, нарешті, в неї перше інтерв'ю сам на сам? Пам'ятаю, навіть подзвонив подрузі в Київ, для заспокоєння.


ree

Кадр із кінофільму «Пізнаючи білий світ» (1978). Режисерка — Кіра Муратова










ПЕРФОРМАНС

З Муратовою в мене довга історія. Будучи типовим пізньорадянським інтелігентом, зіпсованим понурою метафізикою Тарковського, я її фільмів не розумів.


Але, зрештою, ударні дози світового кіно, особливо французької «нової хвилі», слава Ґодару, зробили своє. Це лежало на поверхні: Муратова не була радянською, так само як і антирадянською. Вона діяла далеко за межами цієї нав'язаної дихотомії.


Гарне уявлення про це дають не ранні роботи «Короткі зустрічі» чи «Довгі проводи», а набагато менш згадуваний фільм — «Пізнаючи білий світ».


Здавалося б, що може бути більш соцреалістичним? Протагоністка — штукатурниця, один з її кавалерів — водій вантажівки, діється на будівництві. Є й любовний трикутник, і «комсомольські весілля». Але всі герої(ні) надто живі як для тодішнього кіно. І конфлікт виникає не між хорошим і ще кращим, а між складним і ще складнішим. І в тому трикутнику другий чоловік так само зворушливий і трохи недолугий, як і його суперник. У якусь мить штукатурниці кидають робітничу прозу, зупиняють сюжет і починають примірювати сукні. Ніякої боротьби, ніяких пошкрябаних дискурсів, натомість чистий перформанс, насолода — собою, кадром, оцим перевдяганням. Дорогоцінна крихта карнавалу. Відбиток цілковито інакшої культурної матриці. Не пригадую в кіно тодішнього СРСР щось навіть близько подібне.



ree

Кадр із кінофільму «Пізнаючи білий світ» (1978). Режисерка — Кіра Муратова







ФЛЕШБЕК

Тоді, в 2016, все виявилося легше, ніж я думав. Те інтерв'ю стало найкращим у моєму житті. Потім ми зустрічалися ще кілька разів.


ЛЕЗО

Кіра була хлібосольна. Навіть якщо ти заходив «на 5 хвилин у справах», обов'язково усаджувала за стіл і чимось пригощала.


Мала твердий декартівський розум, свою лінію тримала рівно, наче лезо. Ввічливо вислуховувала заперечення, в суперечки не втягувалася. Однак було ясно, що твоя аргументація розіб'ється об її ригоризм на друзки.


У Бога та етичний прогрес людства не вірила. Мала про злих лисих мавп тверезу й гірку думку, при цьому щиро їм співчуваючи. Може, тому в неї і виходили настільки дотепні фільми. І настільки страшні теж.


ҐОДАР І МУРАТОВА

Не одразу, але я втямив, наскільки це близькі й звільняючі екранні практики. Ні, вона не повторювала його — бо не була ані утопісткою, ані формалісткою. Радше, дивилася на світ подібно. Гостро й саркастично.


ree

Кадр із кінофільму «Другорядні люди» (2001). Режисерка — Кіра Муратова







ЛЮДИ

Герої Муратової — балакучі, нестерпні, імпульсивні, манірні, ексцентричні, претензійні, загрозливі, жалюгідні, здатні на будь-який злочин, провокують співчуття, викликають регіт.


ree

Кадр з кінофільму «Астенічний синдром» (1989). Режисерка — Кіра Муратова








БОЛЬОВИЙ ШОК

Тварини — жертви, мученики, безмовне сумління. Чи не єдине звернення прямо в камеру у всій фільмографії – через приречених собак у шкуродерні в «Астенічному синдромі».


СЕРЕДОВИЩЕ

Улюблений прийом — промовляти кольорами й предметами.


МУЗИКА ХАРАКТЕРІВ

Діалоги час від часу виходять з-під контролю мови, розриваючи її до стану цілковитого абсурду; це навіть не Йонеско, а Гарольд Пінтер. Можна ледь розуміти, про що говорять у Муратової, але все це завжди дуже точно. Діалог — не інформація, а музика характерів.


УКРАЇНСЬКА

У своїй волелюбності, безбоязності, дотепності, інстинктивному європеїзмі Муратова — безумовно українська режисерка.


ЗАБУДЕМО

Поглинені війною та народженням нації, ми на деякий час забудемо Кіру.


ПОРА

Щоб згадати, коли прийде пора посміхатися.


ree

P. S.

«Часом дивишся на людей на вулиці і думаєш: "Вони живуть, наче безсмертні". А як же ще їм жити? Це як у відомій притчі: людина висить над прірвою на травинці, але при цьому з насолодою смакує ягодами з сусідньої травинки. Ось це і є життя. А щойно вона цю ягоду їсти перестане — побачить безодню. Відчує, що травинка закінчується. Адже людина знає, що помре так чи інакше — як би їй добре не було сьогодні. І ця глибина є сумною і жахливою, людина прагне про неї не думати. Тому дуже багато поверхового мистецтва. І це правильно. Це жива тремка поверхня всього.


Взагалі так і треба жити. Треба жити поверхнею. Це чудово, звичайно, — зробити твір, який відведе тебе у глибину. А тоді глянути на сонечко і жити знову так, наче ти безсмертний».


ree

Автор статті — Дмитро Десятерик, кінокритик, журналіст

bottom of page