«Чи вдома Леся Українка в Українському Домі?» — запитала мене Ірина Славінська, відкриваючи нашою розмовою святковий ефір «Радіо Леся» у день державного відзначення 150-ї річниці з дня народження Лесі Українки.
Це просте питання знову спонукає до непростих роздумів та пошуку відповідей щодо гармонії й органіки наявного історичного бекграунду Українського Дому, його змістовного наповнення й унікального багаторівневого простору.
Очевидно, мистецький проєкт «Леся Українка: 150 імен» став втіленням концепції розвитку УД в усіх її ключових проявах. Створення простору можливостей та залучення провідних фахівців різних сфер, наповнення сутністю, що представлена наразі змістовним виставковим проєктом, та відповідним функціоналом (презентація, діалог, координація), максимальна відкритість та широке співробітництво — все це, зафіксоване нами у концепції, було сконцентровано у даному проєкті. Який поєднав немало сфер — музейна сфера, візуальне і театральне мистецтво, музика, література, журналістика, шрифтова культура, дизайн. Окрім того, об’єднав лідерів різних галузей, різні форми організацій, що працюють у культурному полі, професійні та широкі аудиторії.
Але є ще одна відповідність. Трансформація представлення образу Лесі Українки співзвучна трансформаціям та змінам самого Українського Дому. Коли представницький центр сучасної України може стати живим і теплим за своєю сутністю Домом національних здобутків на противагу холодному мавзолею.
Лесю Українку представлено тут як живу людину, чуттєву і жіночну, шляхетну, прогресивну, інтелектуальну, що руйнує звичне, створюване роками, заідеологізоване однобоке сприйняття. Ця ідея — показати особистість, а не створений образ, — проходить єдиною лінією через кураторське бачення і втілення, як у Rе:post-опері LЕ Влада Троїцького, так і у кураторському висловлюванні Павла Гудімова.
Тож, Український Дім у даному проєкті ще раз показав свою спроможність бути справжнім простором можливостей, нового погляду на давно відоме й усталене, актуалізуючи наше надбання та створюючи нові цінності.